Blessurepreventie


Blessurepreventie is ervoor om het gezonde lichaam gezond te houden en houdt veel meer in dan alleen adviezen omtrent een goede warming-up, cooling down, sportschoenen, sportkleding en bescherming. De meeste sporters kennen deze adviezen wel. En toch zie je in de praktijk dat een warming-up en cooling down vaak met een korreltje zout genomen worden, omdat het saai is.

Een warming-up bestaat dán uit even wat heen en weer lopen, in een korte tijd wat spieren rekken en we zijn er klaar voor. Een cooling down bestaat vaak uit een beetje uitlopen of wordt zelfs vervangen door een warme douche. Beginnende sporters willen te snel naar een bepaald niveau, maar ook sporters die na een blessure hersteld zijn willen te snel naar hun oude niveau. Vergeten wordt om de training rustig op te bouwen en naar de signalen van spierpijn of spierstijfheid te luisteren. Juist aan het begin van je nieuwe sportcarrière of na een blessure is het belangrijk om weer langzaam op te bouwen en naar de signalen van je lichaam te luisteren.

blessurepreventie Vonn's praktijk massagepraktijk in Amersfoort

” Hou je lichaam gezond en luister naar de signalen “

Door regelmatig te trainen worden je spieren sterker. Door éénzijdige, ongecoördineerde of verkeerde bewegingen kunnen je houdingsspieren verkorten en je bewegingsspieren verzwakken. Met als gevolg dat er afwijkingen kunnen ontstaan in je houding. De houdingsspieren moeten dan meer arbeid verrichten om jou rechtop te laten staan. Dat kost energie en geeft een onbalans van krachten, die weer kunnen leiden tot aandoeningen op je gewrichten en spieren. Wat weer invloed heeft op jou sportplezier

Voor blessurepreventie is vakkennis nodig om inzicht te hebben in het ontstaan en achterhalen van een blessure. Belangrijk is dat er balans is tussen je houdings- en bewegingsspieren, maar ook tussen belasting en belastbaarheid. Als je de belasting door een intensievere training verhoogt kan je vatbaarder worden voor een blessure. Door vermoeidheid neemt de coördinatie van je bewegingen af en de kans op een blessure neemt toe. Een slechte techniek of onvoldoende getraindheid hebben daar ook invloed op. Overbelasting kan blessures geven, maar onderschat te weinig bewegen niet. Te weinig bewegen geeft dezelfde symptomen als overbelasting, dus beweeg! Laat je goed adviseren als je wilt blijven genieten van je sport en luister naar de signalen van je lichaam.