Fibromyalgie massage

Fibromyalgie is een vorm van reuma. Reuma is een verzamelnaam voor meerdere reumatische aandoeningen aan spieren, pezen, gewrichten en kan in combinatie met andere ziekten voorkomen. Iedereen kan het krijgen of je nu jong of oud bent. Het kan tijdelijk zijn, maar ook chronisch en heel onvoorspelbaar, klachten kunnen een tijdje weg zijn en ineens de kop weer op steken. Mensen met reuma leven dagelijks met pijn, stijfheid en vermoeidheid, bewegen is moeilijk en geeft beperkingen.

Fibromyalgie betekent pijn in bindweefsel en spieren, ook wel de weken-delen reuma genoemd. De pijn die ervaren wordt is een zware pijn in de spieren, pezen en banden in het hele lichaam. Als fibromyalgie patiënt heb je ook te maken met klachten als vermoeidheid, slapeloosheid, hoofdpijn, spierstijfheid, angsten, depressiviteit, concentratie problemen of darmklachten. De spierpijn en spierstijfheid zijn vaak continu aanwezig en kunnen van dag tot dag verschillen. Ze kunnen erger zijn na een lange periode in dezelfde houding zitten of liggen, bv. bij het wakker worden, maar ook als je stress hebt of als er veranderingen in het weer zijn.

Fibromyalgie massage - Vonn's praktijk massagepraktijk in Amersfoort

”  Fibromyalgie is een vorm van reuma  “

Fibromyalgie massage is een therapeutische massage die de pijn verlicht, maar helaas fibromyalgie niet kan genezen. Tijdens de massage worden de spieren lichtjes opgerekt en weer soepel gemaakt. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de klachten die je op dat moment ervaart. En worden de pijnlijke Tenderpoints behandeld, welke kenmerkend zijn voor fibromyalgie. Wat zijn Tenderpoints? Tenderpoints zijn pijnlijke plekken op het lichaam van fibromyalgie patiënten. Er zijn 18 van deze plekken. Te vinden in de nek, schouders, ellebogen, knieën, wervelkolom en bij de heupen. Door de massage wordt er Endorfine en Serotonine aangemaakt. Endorfine vermindert je pijn en Serotonine geeft je een blij gevoel. Je lichaam gaat zich ontspannen wat ten goede komt van je ademhaling, krachtgevoel, vermoeidheid, slapeloosheid en niet te vergeten je stemming, want pijn kan je hele dag bepalen, terwijl je zoveel leuke andere dingen zou willen doen.