Hoofdpijn

Hoofdpijn komt bij veel mensen voor, zelfs bij kinderen. De één heeft er vaker last van dan de ander. Sommige mensen hebben er één dag per week last van, andere weer vaker. En heeft vele gezichten met verschillende oorzaken. Het kan komen door een neurologische oorzaak, zoals migraine, clusterhoofdpijn of hormonaal. Vaak komen deze in aanvallen en kunnen erg pijnlijk zijn, waarbij een pijnstiller tijdelijk of niet werkt. Licht of geluid zijn dan moeilijk te verdragen en het liefst lig je in je bed.

Het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben, zoals een verkeerde houding, verkrampte of verkorte spieren, stress, spierknopen, triggerpoints, te weinig vocht of voedsel, weinig slaap, medicatie of een trauma. Je kan er zelfs in het weekend er last van hebben op het moment dat je je gaat ontspannen na een drukke volle week. Een lichamelijke hoofdpijn kan je onderdrukken of verzachten met een pijnstiller of door een speciale hoofdpijnmassage, maar dat neemt de oorzaak ervan niet weg.

hoofdpijn - Vonn's praktijk in Amersfoort

Hoofdpijnmassage

Een hoofdpijnmassage heeft een positief effect op het voorkomen, verminderen of zelfs wegnemen van hoofdpijn. Het is een massage waarbij met een speciale techniek de spieren van je schouders, nek en aangezicht worden behandeld. Deze gaan zich weer ontspannen, waardoor je er weer tegenaan kunt zonder rond te lopen met hoofdpijn. Hoofdpijn door een verkeerde houding kan je voorkomen door bewust te worden van je houding en deze met oefeningen te verbeteren. Spierknopen of triggerpoints ergens anders in je lichaam kunnen ook hoofdpijn veroorzaken. Dit komt omdat in je spieren zenuwen zitten die pijnprikkels geleiden naar je hersenen en weer een signaal kunnen afgeven naar je hoofd. Vaak zijn spierknopen of triggerpoints langzaam ingeslopen en kunnen met een aantal massage behandelingen ook weer verdwijnen. Waardoor regelmatig terugkerende hoofdpijn die je dag kan bepalen verdwijnt.