Klassieke massage

Klassieke massage, ook wel bekend als de Zweedse massage, is één van de oudste westerse vorm van massage waarvan de beginselen al stammen uit oude culturen. Vanuit de Franse en Duitse school zijn de 5 klassieke handgrepen ontwikkeld tot de hedendaagse handgrepen.

Klassieke massage - vonn's praktijk in Amersfoort

De 5 handgrepen

Effleurages zijn strijkingen over de huid. Door in verschillende richtingen van de spiervezels te masseren en gebruik te maken van verschillende delen van de hand, kan de masseur de druk en de intensiteit aanpassen aan het te bereiken doel van de massage. Het is heerlijk ontspannend, omdat de spieren lichtjes worden opgerekt en uitgestreken. Daarnaast heeft het een ontschilferende werking van de huid en door het vrij maken van de poriën wordt de huidfunctie verbeterd.

Petrissages zijn knedingen van de spieren en is een belangrijke handgreep. Het maakt de spieren soepeler, het helpt bij het losmaken van gebieden waar de huid is verkleefd met de spieren en het stimuleert de afvoer van afvalstoffen.

Fricties zijn kleine cirkelvormige bewegingen en worden gebruikt op plaatsen waar de doorbloeding slecht is. Als het bindweefsel tussen de spieren erg vervuild is kunnen er verklevingen van het bindweefsel en de spieren ontstaan, ook wel spierknopen genoemd. Ze kunnen soms wat pijnlijk zijn, maar in overleg kan daar op ingespeeld worden.

Tapotements zijn ritmische kloppingen op de huid en de spieren. Ze hebben invloed op de bloedvaten en geven een sterke prikkel aan de zenuwen, waardoor de spieren geactiveerd worden. Vaak wordt deze handgreep toegepast als onderdeel van een warming-up.

Vibraties zijn snelle bewegingen om de spieren los te schudden. Het schudden zorgt ervoor dat de spieren los van elkaar komen te zitten. Hierdoor worden de zenuwprikkels beter doorgegeven wat leidt tot vermindering van pijnprikkels.

Klassieke massage stimuleert de doorbloeding van weefsels en spieren gunstig, waardoor afvalstoffen, de stofwisseling en de spierfunctie worden verbeterd. De massage kan worden toegepast bij hoofdpijn, stress en burn-out klachten, whiplash, spierpijn, kramp, overbelasting, gespannen spieren of verklevingen en verhardingen in de spieren.

Klassieke massage wordt ook gebruikt bij fysiotherapie en sportmassage.