Klassikale massage


Een onderlinge klassikale massage op de basisschool helpt het pesten te verminderen. Door samen op een respect volle manier met elkaar bezig te zijn zal het groepsgevoel verbeteren. Kinderen komen lekkerder in hun vel te zitten en het vergroot hun zelfvertrouwen. Ze kunnen zich beter concentreren waardoor het leren beter zal gaan, er is minder stress, vooral bij drukke kinderen, ze gaan makkelijker samen spelen en samen werken. Op de gewenste momenten zal er daardoor ook meer rust in de klas zijn. Waardoor er beter geconcentreerd gewerkt kan worden.

Helaas is er in Nederland nog een taboe op elkaar aanraken in de klas, daarom is er een veilige manier ontwikkeld waarbij de leerkracht gewoon meedoet. De klassikale massage gaat over de kleding heen, de ontvangers zitten op hun eigen stoel in de klas en de masseurs raken alleen de rug, armen en het hoofd aan. Doordat de kinderen zelf mogen aangeven hoe zij aangeraakt willen worden, leren zij niet alleen communiceren over hun eigen grenzen, maar ook om respect te hebben voor de grenzen van de ander. Door deze goede aanrakingen leren kinderen onderscheid maken tussen goede aanrakingen en aanrakingen met de verkeerde bedoelingen.

onderlinge klassikale massage - Vonn's praktijk in Amersfoort

”  De grootste winst is, dat zij met plezier naar school gaan  “

Aanraken is een belangrijke levensbehoefte voor kinderen. Uit deze behoefte kan slaan of vechten uit voortkomen, kinderen weten niet goed hoe het ook anders kan. Slaan of vechten is dus een behoefte om aanraakt te worden. Als er in de klas een onderlinge massage gegeven wordt door de kinderen onderling, wordt er aan die behoefte voldaan. Het grote voordeel hiervan is, dat er minder geslagen of gevochten zal worden op het schoolplein.

Bewezen is dat een onderlinge klassikale massage op basisscholen niet alleen het pesten onderling verminderd, kinderen leren ook om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. De onderlinge massage in de klas kost de leerkracht geen extra tijd. Door het verbeteren van de concentratie, de rust in de klas en de sfeer onderling leidt dit juist tot tijdswinst.

Een workshop bestaat uit 4 lesdagen van 45 minuten per les, welke afgestemd zijn op de groep. Tijdens de workshop wil ik de kinderen op een speelse manier kennis laten maken met de onderlinge massage in het bijzijn van de leerkracht. De leerkracht krijgt een syllabus waar alle technieken en leuke tips in staan. In les 4 neemt de leerkracht het van mij over. De lessen bestaan uit energie kwijt raak spelletjes, luisteren naar een verhaal met je ogen dicht, ontspanningsoefeningen, massage spelletjes en het wakker worden klop spel. Na de workshop is de leerkracht zelf in staat om een massage les te geven van ongeveer 15 minuten.